Ostatní

Fiat 128, výjimečný vůz.

Fiat 128 byl poprvé představen v Sobotu 29. března 1969 v tisku, televizi a rozhlase.

Fiat 128 A se začal prodávat v dubnu r. 1969.
Cena dvoudveřového modelu byla 875.000,- Lir, čtyřdveřového modelu 930.000,-Lir.
Během roku 1970 bylo do ČSSR do prodejen Tuzexu dovezeno cca. 600ks sedanů Fiat 128 A, cena byla 12.900,- Tuzexových korun – bonů, časem vůz nabízela i Mototechna za 70.000,-Kč.
Na projektu X1/1 – interní značení Fiat pro nové vozy - projekty, se začalo pracovat od poloviny 60. let.
Fiat 128(1969–1985) nahradil Fiat 1100(1953–1969), jeho nástupcem byl Fiat Ritmo(1978–1988).
Dante Giacosa (03. 01 1905 Řím – 31. 03. 1996 Turín) 1928 -1970, 40let u značky Fiat. Postupně se vypracoval do pozice šéf konstruktéra a šéf designéra automobilky. Například se podílel nebo vedl vývoj těchto Fiatů: 500 Topolino, 1100, 508 C Mille Miglia, 1400, 1900, 1100, 600, Multipla, 500, 1800, 2100, 2300, 850, 127, 128.
Dante Giacosa u Fiatu 128 použil jednoduchost a praktičnost při vlastní úpravě koncepce „vše vpředu“, kterou si úspěšně s několika letým předstihem vyzkoušel u vozu Autobianchi Primula na 75 000 ks vyrobených vozech.
Co vylepšil? Jak to dokázal? Co udělal jinak?
Vytvořil dostatečné místo pro posádku a zavazadla, zrušením středového tunelu s hnací kardanovou tyčí a zadního náhonu. Dobová reklama, hrdě oznamovala: 20% pro mechanické části a 80% vozu je pro posádku!
Lepší chlazení, mazání motoru a převodovky, jednodušší servis.
V jedné ose nad přední nápravou, příčně uložil o 20° vpřed skloněný řadový čtyřválec. Motor byl umístěn blíže k pravému přednímu kolu. Vlevo na něj navazovala spojka a čtyřstupňová převodovka.
Převodovka a motor nebyly propojeny.
Nestejně dlouhé hnací hřídele přední nápravy.
Lépe umístil vodní chladič, který dobře nasával čerstvý – studený vzduch. Termostat ovládal pomocné chlazení pomocí ventilátoru s elektrickým pohonem.
Přední a zadní náprava měla nezávisle zavěšení kol.
Dvouokruhové brzdy. Vpředu kotoučové a vzadu bubnové, s omezovačem brzdného účinku na zadní nápravě, pracujícím v závislosti na jejím zatížení.
Volantová tyč byla opatřena dvěma klouby.
Takto upravená koncepce velmi rychle prokázala své přednosti. Během několika let ji převzali téměř všichni ostatní výrobci do svých vozidel s předním pohonem. Od malých vozů až po střední třídu. Stala se tak, de facto automobilovým standardem až do dnešních dnů.
Aurelio Lampredi (16. 06. 1917 Livorno - 01. 06. 1989 Livorno) specialista na letecké a automobilové motory. Mněl za sebou bohaté zkušenosti. Pracoval u Piaggio výrobce Vespa skútrů, v Isotta Fraschini-výrobce motorů a automobilů, u Reggiane-výrobce letadel, u Ferrari pracoval na vývoji V12 motoru. V roce 1952 nastoupil do Fiatu, kde se stal šéfem vývoje Fiat motorů. Zároveň se v letech 1973-1982 stal ředitelem závodní – sportovní divize FIAT, Fiat Abarth později EASA.
Pro Fiat 128 vyvinul úplně nový motor OHC!
OHC motor - vačková hřídel se nachází v hlavě motoru, je hnaná řemenem nebo řetězem.
První generace 128 OHC motorů měla zdvih 55,5 mm, vrtání 80 mm, obsah 1116 ccm3, výkon 55PS.
Další derivace motoru, s vrtáním od 80 do 86.4mm, zdvihem od 55,5 do 78.4mm, obsahem od 1116 do 1581ccm3, výkonem od 55 do 133PS, r.v.1969-2008, byly použity pro :
FIAT: 128, Regata, Ritmo / Strada, Punto Mk I, Uno, Tipo, Tempra, X1/9.
LANCIA: Delta, Prisma, Dedra.
ZASTAVA: 101, Yugo 55, Yugo 60, Yugo 65, Florida, Yugo Sana 1.3 1.4.
Tofaş Şahin / Doğan / Kartal.
Jihozápadně od Turína v městečku Rivalta di Torino, byla postavena a vybavena továrna k výrobě nově vyvinutého modelu Fiat 128. Pracovalo zde přibližně 18 000 zaměstnanců, s výrobní kapacitou cca. 1800 ks aut denně.
Motorističtí novináři Fiat 128 odměnili titulem evropského Automobilu roku 1969/1970
s 235 body. Na druhém místě Autobianchi A 112 s 96b. Třetí místo Renault 12 s 79b.
Zástupci automobilky FIAT převzali 15. 03. 1970 v Bratislavě ocenění Automobil roku za ČSSR:
Okrem Československa Fiat 128 vyhlásili za najlepšie auto aj vo Švédsku, Holandsku a Veľkej Británii. Hodnotenie pripravila redakcia Technických novín spolu s Klubom motoristických novinárov. Jury hodnotila výrazné konštručné novinky, riešenie karosérie z hľadiska funkčného, bezpečnostného a estetického. Model Fiat 128 z 21 nových testovaných vozidiel najlepšie splnil prísne kritériá a získal zo 780 možných bodov 551. Predstavitelia talianskej automobilky museli v Bratislave mnohým zvedavcom ukázať - predviesť všetky prednosti automobilu roku 1969.
Giorgetto Giugiaro(07. 08. 1938-), průmyslový designér, návrhář VW Golf vzpomíná na Leden 1970, Německo, Wolfsburg,:
,,VW hledal náhradu za Brouka. Nový rodinný vůz. Uprostřed místnosti se nacházel Fiat 128 kompletně rozebraný a rozřezaný kus po kousku jako inspirace, vzor, pro vývojové pracovníky. Nikdy nebudeme schopni vyrobit auto s takovou mechanikou za tuto cenu, proto musí být VW Golf menší. Zkuste to, navrhněte …….,,
V roce 2012 automobilový novinář Jamie Kitman uvedl:
Fiat 128 byl průkopník malých vozů, které dnes řídíme.
Podle údajů registru vozidel je v současné době (Březen 2019) v ČR registrováno přibližně 1200 ks Fiat-u 128. Z toho údajně 150 ks Coupé, 68 ks kombíků Familiare, 47 ks Rally.
FIAT byl také úspěšný v prodeji licence na výrobu tohoto vozu skoro do celého světa – Španělska, Německa, Polska, Portugalska, Irska, Malajsie, Thajska, Argentiny, Egypta, Zambie, Jižní Afriky, Nového Zélandu, Kolumbie, Jugoslávie – Srbska.
Fiat 128 je velmi úspěšný automobil, jen v Itálii se vyrobilo 3 106 897 kusů.
…..
Rok 1969 u nás a ve světě:
Československo se stalo federací dvou svrchovaných států, České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.
Gustáv Husák nahradil Alexandra Dubčeka ve funkci generálního tajemníka.
Prezident ČSSR Ludvík Svoboda.
Škoda 100 (1969–1977). V Mladé Boleslavi byla spuštěna výroba.
Tatra 603-2 (1963-1975). Kopřivnice.
Velorex (1951-1971). Solnice. Jediný homologovaný vůz s plátěnou karoserií na světě (1951-1971). Přezdívky: hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky, prchající stan.
Škoda 1203 (1968–1997, velkovýroba). Vrchlabí.
Divadlo Járy Cimrmana (1967- ) uvedlo premiéru hry Hospoda Na mýtince.
Vesmírný program Apollo (1961 – 1975) - astronaut Neil Armstrong vstoupil jako první člověk na povrch Měsíce.
Probíhala válka ve Vietnamu (1955-1975).
Zemřel Dwight D. Eisenhower (1890 –1969), 34. prezident USA, armádní generál.
Richard Nixon (1913–1994) se stal 37. prezidentem USA.
Woodstock, proběhl první ročník hudebního festivalu.
Narodily se herečky Jennifer Aniston a Renée Zellweger.
Fiat odkoupil polovinu společnosti Ferrari. Dobová reklama, hrdě oznamovala: Enzo Ferrari řídí Fiat 128 !
Poprvé vzlétl nadzvukový dopravní letoun Concorde.
Ve Velké Británii měl premiéru komediální seriál Monty Python's Flying Circus.
Willy Brandt (1913–1992) nastoupil do úřadu kancléře Německé spolkové republiky.
Formule 1, Jackie Stewart v soukromém týmu Kena Tyrrella s vozem Mantra - Ford, vyhrál pohár konstruktérů a titul mistra světa. 2. místo Jacky Ickx, vůz Brabham - Ford, 3. místo Bruce McLaren, vůz McLaren - Ford.
 
 
Studio Dante Giacosa Centro Storico Fiat vz 
1969 03 Fiat 128 v továrně fiat v rivalta illustrated fiat březen 1969Linea di montaggio della Fiat 128 nello Stabilimento Fiat Rivalta di Torino 19701969 04 15 Ital.prezident1969 04 15 prezentace Fiat 128 Italsky Prezident 1969 08 28 Cars Parked at Hockenheim 2 2 vz 1969 08 28 MPC Test at Hockenheim 2
1969 08 28 Fiat 128 Premiere Hockenheim
1969 09 11 Frankfurt Motor Show 1 vs
1969 09 11 Fiat 128 1969 7 vs1969 09 11 Frankfurt Motor Show 3 vs1969 Stand Fiat al Salone dellAutomobile di Torino1969 Fiat 128 1969 5 vs
1969 Fiat 128 1969 4 vs1969 Fiat 1281969 Fiat 128 1969 3 vs1969 Fiat 128 z illustrated fiat listopad prosinec 19691969 Raid Fiat 128 EG vs1970 londyn1970 Umberto Agnelli e Dante Giacosa Fiat 128 vs1970 03 15 Bratislava predstaveni vozuSM 1970 14 titul vs
Log in to comment