Fiat 128,
vůz nižší střední třídy, byl veřejnosti představen v březnu 1969 a byl odbornou veřejností zvolen Automobilem roku 1970. Stal se předlohou, u nás oblíbeného automobilu, pro jugoslávský licenční vůz Zastava 101. Od roku 1976 se vyráběla modernizovaná verze zvaná Nuova, výroba v Itálii skončila v roce 1985, v Srbsku se po označením Zastava Skala 128 vyráběla do roku 2008.
Tento malý sedan byl prvním Fiatem s pohonem předních kol. Původním konceptem vycházel z vozu Mini Cooper.
Konstruktér Dante Giacosa si tento koncept ověřil již před tím na voze Autobianchi Primula.
Stručná historie prvních modelů Fiat 128
- 1969
Březen 1969 - Světová premiéra prvního modelu Fiatu s předním pohonem proběhla na domácí půdě v Turíně. Od počátku nabízen ve čtyřdveřovém a dvoudveřovém provedení.
Říjen 1969 - Výroba obohacena o nové provedení F128 a to verzi 128AF, tedy Familiare (Kombi).
Prosinec 1969 - Dílčí vylepšení od výrobního čísla 91154 a to změna uchycení dynama (delší rozvodový řemen).
- 1970
V tomto roce získal nejlepší Fiat tituly Auto roku v těchto zemích - Švédsko, Holandsko, Anglie a ČSSR.
Březen 1970 - Změna sloupku řízení pro lepší bezpečnost vozu.
- Počátek importu prvních kusů do ČSSR (pouze s alternátorem)
Srpen 1970 - Výbava se rozšířila o příplatkové vyhřívané zadního okna, bohužel ne u provedení Familiare
- Přepracován rozdělovač pro větší odolnost proti vlhku.
Říjen 1970 - Od výrobního čísla 326214 jsou montovány jednodílné poloosy.
- 1971
Leden 1971 - Změna ovládání a polohy omezovače brzdného tlaku na zadní nápravě.
Březen 1971 - Představen nový model Fiat 128 Rally s motorem 1290 ccm.
Duben 1971 - Od výrobního čísla 534444 je změněno zadní osvětlení SPZ v nárazníku (plastové za kovové s jiným vyjímáním žárovek).
- Od výrobního čísla 534642 jsou montovány manuálně sklopné reflektory při zatížení.
Květen 1971 - Nové provedení pojistkové skříňky s větším počtem pojistek (10 oproti 8) od výrobního čísla 592489.
Červenec 1971 - Počátek výroby licenčního typu Zastava 101 v Jugoslávii.
Podzim 1971 - Prodloužen interval výměny rozvodového řemene z 40tkm na 60tkm.
Konec roku 1971 - V Turíně představen nový model Fiat 128 S, motory 1116 a 1290 ccm, provedení S a SL.
- 1972
Leden 1972 - Záruka nově stanovena na 6 měsíců bez omezení najetých kilometrů.
- Nové provedení zadních koncových světel s integrovanou odrazkou a tím i jiný výlisek zadního čela.
Říjen 1972 - Drobné úpravy interiéru a exteriéru, např. černá přední mřížka s bílými proužky, nárazníky s centrální pryží bez rozet, prahové lišty s plastovými konci, vnější kliky dveří s černým madlem otevírání, plastový Filtrbox,
jiná sedadla, celoplošné vnitřní kryty A-sloupků, jiný volant, koberec ve voze již ne z gumy, posilovač brzd, zpětný odvod paliva z karburátoru do nádrže atd..
- 1973
Březen 1973 - Začátek výroby v Německém Heilbronnu.
Říjen 1973 - Lepší ochrana proti korozi (Natřený spodek a ošetřené dutiny již z výroby).
- 1974
Červen 1974 - Nové modely nejlepšího Fiatu všech dob a to provedení Special s motory 1116 a 1290 ccm.
- 1975
Březen 1975 - Nové provedení Fiatu 128 s motorem Normal 1116 ccm s výkonem 48 PS ( kompesní poměr snížen na 7,8 : 1).
Květen 1975 - Ukončení výroby Fiatu 128 A a Fiatu 128 Rally.
- Special nadále vyráběn pouze s motorem 1290 ccm.
- 1976
Květen 1975 - Nová modelová řada Fiatu 128 : 128, 128C (Comfort), 128CL (Comfort - Luxus),
tři motory 1116 45PS, 1116 55PS, 1290 60PS.
- Nové karburátory, hlavy motoru, lepší odhlučnění. alternátory s integrovaným relé dobíjení, jiný stálý převod.
- Kombi v provedení 128 Panorama atd..
- 1977
Červen 1977 - Všechny provedení sériově vybavené opěrkami hlavy.
Srpen 1977 - Nový akční model Fiat 128 Abarth.
Září 1977 - Prodloužení servisních intervalů na 15tkm.
- 1978
Leden 1978 - Zvláštní série Fiat 128 Turismo
- Nový model Fiat 128 3P Berlinetta LS
Duben 1978 - Zvláštní série Fiat 128 3P GLX
1978 -1985 souběžná omezená výroba již s nástupcem Fiatem Ritmo, v roce 1985 ukončena výroba.
Celkem vyrobeno cca. 3.107.000ks (bez licenčních klonů).
Je to takový nástřel, článek je třeba ještě doplnit, jsou tam ještě různé nejasnosti ( např. nahrazení F128 S modelem F128 3P), ale jako základ by to zatím mohlo stačit. Budu pátrat dál. Vy pátrejte taky a napište nám......
Pavel z KV