Forum

Články k Fiat 128, odkazy

Více
12. kvě 2017 07:14 #1 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Zde se pokusíme Vám dát informace, kde se objeví jaký článek o Fiat 128.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
26. úno 2018 15:14 #2 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
AUTOWEB.CZ > AUTOKATALOG > FIAT > FIAT 128
Odkaz : www.autoweb.cz/fiat-128/

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. bře 2018 09:04 #3 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.fiat.mysteria.cz/ záložka vpravo ,,128,,
Článek na FIAT ENCYKLOPEDIE - přehled modelů 1950 - 2000.
Projekt Martina Maštálka a Marka Lengála
Stránky jsou součástí projektu: Fiat 127 Internet Fan Club

www.oldfiat.estranky.cz/clanky/45-let-od...ni-vyroby-fiatu-128/
45 let od zahájení výroby Fiatu 128
článek Jaromíra Poláška k 45.letům výročí Fiat 128 z webu Old Fiat Club.
www.oldfiat.estranky.cz/

www.auto.cz/serial-evropske-automobily-r...edokolka-fiatu-91042
Seriál evropské Automobily roku: Fiat 128 (1970). První předokolka od Fiatu.
Článek Aleše Sleeper Dragouna 7.12.2015. z www.auto.cz/

www.automobilrevue.cz/rubriky/automobily...m-pohonem_41362.html
Fiat 128 – S předním pohonem
Jan Tuček 02.08.2012 12:18

1. moje.auto.cz/prehled/fiat/128/
2. www.cars.cz/autorecenze/auta/Fiat/128/
Zde můžete napsat recenzi k svému vozu, ale proč by jste to dělali, když si ji můžete napsat zde :) .

www.autorevue.cz/vanocni-srovnavaci-test...-zpatky-do-minulosti
Vánoční srovnávací test: Zastava 1100 vs. Fiat 128 aneb zpátky do minulosti
24. 12. 2015 | Lukáš Dittrich

trebicsky.denik.cz/zpravy_region/v-tuzex...00-kcs-20160401.html
V Tuzexu za bony, v Mototechně za 79 000 Kčs
TŘEBÍČSKÝ Denník, autor : JAN KOTLÍK

www.driveto.cz/fiat/128/
Katalog aut/Fiat/Fiat 128 základní technická data k modelu Fiat 128
© 2017 Driveto, s.r.o.

www.motorsvet.cz/clanek/historie__fiat_128__1969_1985_
HISTORIE: Fiat 128 (1969-1985)
Zdroj: fiat.com, automobilemag.com, autowp.ru
Autor: Tomáš Vajda, 12.září 2014 19:43

www.autozine.cz/fiat-128-revolucni-prcek/
Fiat 128 - Revoluční prcek
Autor: Martin Tolar, 9.11.2014

www.garaz.cz/magazin/historie/3003772-fi...llerem-ze-dne-na-den
Fiat 128 - Bestsellerem ze dne na den
Autor: Martin Tolar 19.6.2017

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. bře 2018 09:10 #4 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
cs.wikipedia.org/wiki/Fiat_128
Wikipedie internetová encyklopedii, kterou může každý upravovat.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. bře 2019 14:21 #5 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.testyojetin.cz/retro/fiat-128-coupe-...y-a-vzor-pro-vw-golf
FIAT 128 COUPÉ SL – ZÁVOĎÁK PRO FRAJÍRKY A VZOR PRO VW GOLF
Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů
29.01.2019 Petr Přikryl

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2019 13:02 #6 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.idnes.cz/auto/historie/fiat-128-dant...245_auto_ojetiny_fdv
Fiat 128 je průkopníkem koncepce vše vpředu. Jezdil s ním i Ferrari
Autoři: ČTK, fdv, 29. března 2019

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. dub 2019 15:20 - 15. pro 2020 11:35 #7 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW


Fiat 128, výjimečný vůz.

Fiat 128 byl poprvé představen v Sobotu 29. března 1969 v tisku, televizi a rozhlase.

Fiat 128 A se začal prodávat v dubnu r. 1969.
Cena dvoudveřového modelu byla 875.000,- Lir, čtyřdveřový model stál 930.000,-Lir.
Během roku 1970 bylo do Tuzexu dovezeno cca. 600ks sedanů Fiat 128, cena byla 12 900,- Tuzexových korun – bonů, posléze i v Mototechně za cca. 70000,-Kč.
Na projektu X1/1 – interní značení Fiat pro nové vozy - projekty, se začalo pracovat od poloviny 60. let.
Fiat 128(1969–1985) nahradil Fiat 1100(1953–1969), jeho nástupcem byl Fiat Ritmo(1978–1988).
Dante Giacosa (03. 01 1905 Řím – 31. 03. 1996 Turín) 1928 -1970, 40let u značky Fiat. Postupně se vypracoval do pozice šéf konstruktéra a šéf designéra automobilky. Například se podílel nebo vedl vývoj těchto Fiatů: 500 Topolino, 1100, 508 C Mille Miglia, 1400, 1900, 1100, 600, Multipla, 500, 1800, 2100, 2300, 850, 127, 128.
Dante Giacosa u Fiatu 128 použil vlastní úpravu koncepce „vše vpředu“ jednoduchost a praktičnost, kterou si úspěšně s několika letým předstihem vyzkoušel u vozu Autobianchi Primula na 75 000 ks.
Co vylepšil? Jak to dokázal? Co udělal jinak?
Vytvořil dostatečné místo pro posádku a zavazadla, zrušením středového tunelu s hnací kardanovou tyčí a zadního náhonu. Dobová reklama, hrdě oznamovala: 20% pro mechanické části a 80% vozu je pro posádku!
Lepší chlazení, mazání motoru a převodovky, jednodušší servis.
V jedné ose nad přední nápravou, příčně uložil o 20° vpřed skloněný řadový čtyřválec. Motor byl umístěn blíže k pravému přednímu kolu. Vlevo na něj navazovala spojka a čtyřstupňová převodovka.
Převodovka a motor nebyly propojeny.
Nestejně dlouhé hnací hřídele nápravy.
Lépe umístil vodní chladič s elektricky řízeným ventilátorem. Ten mohl dobře nasávat čerstvý – studený vzduch.
Přední a zadní náprava měla nezávisle zavěšení kol.
Dvouokruhové brzdy. Vpředu kotoučové a vzadu bubnové, s omezovačem brzdného účinku na zadní nápravě, pracujícím v závislosti na jejím zatížení.
Bezpečnostní 2x zalomená volantová tyč.
Takto upravená koncepce velmi rychle prokázala své přednosti. Během několika let ji převzali téměř všichni ostatní výrobci do svých vozidel s předním pohonem. Od malých vozů až po střední třídu. Stala se tak, de facto automobilovým standardem až do dnešních dnů.
Aurelio Lampredi (16. 06. 1917 Livorno - 01. 06. 1989 Livorno) specialista na letecké a automobilové motory. Začínal u Piaggio výrobce Vespa skútrů, dále působil v Isotta Fraschini, Reggiane. U Ferrari pracoval na vývoji V12 motoru. V roce 1952 nastoupil do Fiatu, kde se stal šéfem vývoje Fiat motorů. Zároveň se v letech 1973 až 1982 stal ředitelem závodní – sportovní divize FIAT, Fiat Abarth později EASA.
Pro Fiat 128 vyvinul úplně nový motor OHC.
První generace 128 OHC motorů měla zdvih 55,5 mm, vrtání 80 mm, obsah 1116 ccm3, výkon 55PS.
OHC motor - vačková hřídel je v hlavě motoru, hnaná řemenem nebo řetězem.
Výhody, vhodné i pro velmi vysoké otáčky, často má hydraulické vymezování vůlí, jednodušší konstrukce.
Nevýhoda, nevyměníte-li včas řemen, ten praskne, tak motor…..
Další derivace motoru, s vrtáním od 80 do 86.4mm, zdvihem od 55,5 do 78.4mm, obsahem od 1116 do 1581ccm3, r.v.1969-2008, byly použity pro :
FIAT: Regata, Ritmo / Strada, Punto Mk I, Uno, Tipo, Tempra, X1/9.
LANCIA: Delta, Prisma, Dedra.
ZASTAVA: 101, Yugo 55, Yugo 60, Yugo 65, Florida, Yugo Sana 1.3 1.4.
Tofaş Şahin / Doğan / Kartal.
Jihozápadně od Turína v městečku Rivalta di Torino, byla postavena a vybavena továrna k výrobě nově vyvinutého modelu Fiat 128. Pracovalo zde přibližně 18 000 lidí, s výrobní kapacitou cca. 1800 ks aut denně.
Motorističtí novináři Fiat 128 odměnili titulem evropského Automobilu roku 1969/1970
s 235 body. Na druhém místě Autobianchi A 112 s 96b. Třetí místo Renault 12 s 79b.
Zástupci automobilky FIAT převzali 15. 03. 1970 v Bratislavě ocenění Automobil roku za ČSSR:
Okrem Československa Fiat 128 vyhlásili za najlepšie auto aj vo Švédsku, Holandsku a Veľkej Británii. Hodnotenie pripravila redakcia Technických novín spolu s Klubom motoristických novinárov. Jury hodnotila výrazné konštručné novinky, riešenie karosérie z hľadiska funkčného, bezpečnostného a estetického. Model Fiat 128 z 21 nových testovaných vozidiel najlepšie splnil prísne kritériá a získal zo 780 možných bodov 551. Predstavitelia talianskej automobilky museli v Bratislave mnohým zvedavcom ukázať - predviesť všetky prednosti automobilu roku 1969.
Giorgetto Giugiaro(07. 08. 1938-), průmyslový designér, návrhář VW Golf vzpomíná na Leden 1970, Německo, Wolfsburg,:
,,VW hledal náhradu za Brouka. Nový rodinný vůz. Uprostřed místnosti se nacházel Fiat 128 kompletně rozebraný a rozřezaný kus po kousku jako inspirace, vzor, pro vývojové pracovníky. Nikdy nebudeme schopni vyrobit auto s takovou mechanikou za tuto cenu, proto musí být VW Golf menší. Zkuste to, navrhněte …….,,
V roce 2012 automobilový novinář Jamie Kitman uvedl:
Fiat 128 byl průkopník malých vozů, které dnes řídíme.
Podle údajů registru vozidel je v současné době (Březen 2019) v ČR registrováno přibližně 1200 ks Fiat-u 128. Z toho údajně 150 ks Coupé, 68 ks kombíků Familiare, 47 ks Rally.
FIAT byl také úspěšný v prodeji licence na výrobu tohoto vozu skoro do celého světa – Španělska, Německa, Polska, Portugalska, Irska, Malajsie, Thajska, Argentiny, Egypta, Zambie, Jižní Afriky, Nového Zélandu, Kolumbie, Jugoslávie – Srbska.
Fiat 128 byl velmi úspěšný automobil, jen v Itálii se vyrobilo 3 106 897 kusů.
…..
Rok 1969 u nás a ve světě:
Československo se stalo federací dvou svrchovaných států, České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky.
Gustáv Husák nahradil Alexandra Dubčeka ve funkci generálního tajemníka.
Prezident ČSSR Ludvík Svoboda.
Škoda 100 (1969–1977). V Mladé Boleslavi byla spuštěna výroba.
Tatra 603-2 (1963-1975). Kopřivnice.
Velorex (1951-1971). Solnice. Jediný homologovaný vůz s plátěnou karoserií na světě (1951-1971). Přezdívky: hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky, prchající stan.
Škoda 1203 (1968–1997, velkovýroba). Vrchlabí.
Divadlo Járy Cimrmana (1967- ) uvedlo premiéru hry Hospoda Na mýtince.
Vesmírný program Apollo (1961 – 1975) - astronaut Neil Armstrong vstoupil jako první člověk na povrch Měsíce.
Probíhala válka ve Vietnamu (1955-1975).
Zemřel Dwight D. Eisenhower (1890 –1969), 34. prezident USA, armádní generál.
Richard Nixon (1913–1994) se stal 37. prezidentem USA.
Woodstock, proběhl první ročník hudebního festivalu.
Narodily se herečky Jennifer Aniston a Renée Zellweger.
Fiat odkoupil polovinu společnosti Ferrari. Dobová reklama, hrdě oznamovala: Enzo Ferrari řídí Fiat 128 !
Poprvé vzlétl nadzvukový dopravní letoun Concorde.
Ve Velké Británii měl premiéru komediální seriál Monty Python's Flying Circus.
Willy Brandt (1913–1992) nastoupil do úřadu kancléře Německé spolkové republiky.
Formule 1, Jackie Stewart v soukromém týmu Kena Tyrrella s vozem Mantra - Ford, vyhrál pohár konstruktérů a titul mistra světa. 2. místo Jacky Ickx, vůz Brabham - Ford, 3. místo Bruce McLaren, vůz McLaren - Ford.
Last edit: 15. pro 2020 11:35 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2019 11:09 #8 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
autozurnal.ta3.com/v-roku-1969-prisiel-f...-stal-sa-inspiraciou
So 30.3.2019 / Martin Vasiľ
V roku 1969 prišiel Fiat 128, stal sa inšpiráciou

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. zář 2019 15:00 #9 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/fiatu-...1e9b38a0cc47ab5f122/
Fiatu 128 je 50 let. Vzor socialistické Zastavy byl pionýrem pohonu předních kol
ČTK
30. 3. 2019 6:32

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. lis 2019 16:07 #10 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
S laskavým svolením
Helena Hyanová
TH Auto / TH Motormedia
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
mobil: +420 603 520 643
www.tomhyan.cz/
S předním pohonem
autor: Tom Hyan

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. led 2020 14:25 #11 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.testyojetin.cz/retro/fiat-128-coupe-...zavodak-pro-frajirky
Fiat 128 Coupé SL byl závoďák pro frajírky
20.12.2019 Petr Přikryl
TESTY OJETIN

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. led 2020 14:28 #12 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.autickar.cz/clanek/fiat-128-zacatek-nove-ery/
Fiat 128: Začátek nové éry
27. prosince 2019/ Honza 'Hamster' Křeček
Autíčkář

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. led 2020 15:23 #13 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
autobible.euro.cz/pres-dva-tisice-kilome...ouhe-historie-fiatu/
Přes dva tisíce kilometrů s Fiatem 128 z roku 1979: Po stopách 120 let dlouhé historie značky Fiat
Od Lukáš Dittrich -10/11/2019
autobible.cz

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. bře 2020 11:28 #14 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.ceskenoviny.cz/zpravy/v-cesku-stale-...toleti-stare/1737946
V Česku stále jezdí přes 1200 Fiatů 128, jsou půlstoletí staré
Aktualizace: 27.03.2019 10:37 Vydáno: 27.03.2019, 10:36
Autor: ČTK
www.ceskenoviny.cz/

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. bře 2020 11:43 #15 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
auto.sme.sk/c/22084862/fiat-128-ma-50-ro...az-do-roku-2003.html
Fiat 128, ktorý určoval automobilové trendy, oslavuje päťdesiatku
28. mar 2019 o 12:27 ČTK
Denník SME

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. říj 2020 12:54 #16 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.garaz.cz/clanek/vozy-zastava-byly-ob...source=www.seznam.cz
Vozy Zastava byly oblíbenou jugoslavskou variantou Fiatu 128
Tomáš Hyan
19.10. 05:00
www.garaz.cz/

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2020 14:02 #17 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
autobild.pluska.sk/testy/rovinkach-nuda-zakrutach-zabava
FIAT 128 : Rodinné dobrodružstvo
aneb Na rovinkách nuda, v zákrutách zábava.

Zdroj: AutoBild.pluska.sk
28.8. 2014 9:26

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. srp 2021 14:27 - 25. říj 2021 14:58 #18 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
autozine.cz/nalezeny-stary-fiat-skryval-...fotbalista-maradona/
Nalezený starý Fiat skrýval tajemství. Vlastnil ho fotbalista Maradona
2.9.2020 - David Hampl
Zdroj Auto Zine .cz
Last edit: 25. říj 2021 14:58 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. zář 2021 08:24 - 25. říj 2021 14:57 #19 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
tardie.cz/15x-fiat-128-1974/
15x FIAT 128 – 1974
10.3.2018 Tardie
SM 1974
Last edit: 25. říj 2021 14:57 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. zář 2021 08:31 #20 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
vezpetnemzrcatku.cz/video-fiat-128-v-dobovem-testu/
Video: Fiat 128 v dobovém testu
AUTOR: REDAKCE · 27.2.2020

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
25. říj 2021 14:56 #21 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.garaz.cz/clanek/evropske-auto-roku-1...rce=search.seznam.cz
Evropské auto roku 1970: Fiat 128
Lukáš Volšický
4. 9. 2021
Garaz.cz

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. pro 2021 16:04 #22 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
www.automobilrevue.cz/rubriky/clanky/his...m-pohonem_47452.html
Fiat 128 (1969 – 1985) – první s předním pohonem
Tom Hyan 18.09.2019
automobil

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. srp 2022 12:14 - 05. srp 2022 12:23 #23 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Rádi se chlubíme cizím peřím.....
A informujeme o dobré věci.....
Tom Hanks herec, řidič, sběratel....
Tom Hanks prodal svůj starý fiat, jezdil s ním ve filmu nominovaném na Oscara
Film : Akta Pentagon: Skrytá válka
29. 7. 2022, 6:17
Marek Bednář Novinky
 
Přílohy:
Last edit: 05. srp 2022 12:23 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. srp 2022 12:35 - 05. srp 2022 12:42 #24 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Druhý článek věnovaný prodeji Fiat -u 128 od Toma Hankse.
Fiat 128 z garáže Toma Hankse má nový domov.
Filmová hvězda jej prodala za dvojnásobek běžné ceny

Film : Akta Pentagon: Skrytá válka
Lukáš Volšický  , GARÁŽ.CZ
27. 7. 2022
 
Přílohy:
Last edit: 05. srp 2022 12:42 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. srp 2025 13:21 - 22. srp 2025 13:23 #25 od Milan z Ov
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
15. července 2025Oslava Danteho Giacosy: speciální výstava v Heritage Hub
 STÁHNOUT
Soubor přílohy:
  • U příležitosti 120. výročí narození renomovaného designéra značky FIAT Dante Giacosy otevírá Stellantis Heritage dočasnou výstavu věnovanou jeho nejvýznamnějším technickým inovacím. Výstava se koná v Heritage Hub a bude pro návštěvníky otevřena do září 2025. Vstupenky jsou k dispozici na následujícím  odkazu  .
  • K vidění je deset ikonických vozidel navržených Giacosou, včetně modelů Topolino, 600 Multipla a Fiat 128. Vedle těchto modelů se na výstavní stezce objevují i ​​méně známé výtvory nacházející se v centru HUB – například extrémně vzácný Prototipo 100, původní prototyp Fiatu 600, který letos slaví 70. výročí.
  • Touto iniciativou vzdává Stellantis Heritage hold jedné z nejbrilantnějších myslí automobilového inženýrství 20. století a ctí vizionářské myšlení a designové odkazy, které sehrály klíčovou roli při budování mezinárodní prestiže značky FIAT.
TURÍN, 15. července 2025 – U příležitosti 120. výročí narození Dante Giacosy věnuje Stellantis' Heritage Hub slavnostní výstavu inženýrovi, který způsobil revoluci v samotném konceptu mobility. Giacosa, který stál v čele inženýrství a designu značky FIAT více než čtyři desetiletí, vytvořil některé z nejikoničtějších vozů 20. století a propojil v nich technickou vynalézavost s funkční elegancí.Dočasná výstava, která se koná v evokativních prostorách Officina 81 na Via Plava v Turíně, historické továrně Mirafiori v Turíně, představuje 10 vozidel vystavených u vchodu do areálu spolu s dalšími mistrovskými díly Giacosy roztroušenými po celém Heritage Hub. Některá z nich jsou návštěvníkům méně známá, protože se nacházejí mimo hlavní tematické oblasti muzea, jako například Prototipo 100, z něhož se zrodil legendární Fiat 600. Výstava bude pro návštěvníky otevřena do poloviny září 2025 a v první řadě představí několik z mnoha modelů navržených Giacosou: od Fiatu 500 „Topolino“ přes všestranný model 600 Multipla až po revoluční Fiat 128. Každý vůz je důkazem vize mobility, která kombinovala technologie, dostupnost a progresivní myšlení a odráží mimořádný odkaz Danteho Giacosy, brilantního designéra, který způsobil revoluci v automobilovém světě a sehrál klíčovou roli v motorizaci Itálie.Prostřednictvím této iniciativy vzdává Stellantis Heritage hold nejen designérovi, ale také muži, který spojil technickou preciznost s humanistickým duchem a zanechal tak stopu, která přesahuje rámec průmyslové výroby.Výstava je přístupná po zakoupení standardní vstupenky do Heritage Hub. Pro více informací a rezervace navštivte prosím vyhrazenou stránku na následujícím  odkazu  . 10 ikon vystavených v Heritage HubDeset vozidel z drahocenné kolekce Stellantis Heritage se hrdě a s nezaměnitelnou elegancí prodírá červeným kobercem a představuje četná díla inženýra Dante Giacosy. Každý model vypráví klíčovou kapitolu v průmyslových a sociálních dějinách Itálie a označuje významné technické, kulturní a stylistické milníky. Cesta začíná Fiatem 500 „Topolino“ , malým užitkovým vozem představeným v roce 1936, zde zobrazeným ve verzi 500B z roku 1948. Byl ceněn pro svůj výkon a byl jedním z prvních italských vozů, které kombinovaly úspornost a všestrannost, nízkou spotřebu paliva a vysokou spolehlivost. Přezdívka „Topolino“ (což znamená „malá myška“) pochází z jeho malých rozměrů a tvaru světlometů na blatnících, které při pohledu zevnitř vozu připomínaly profil slavné Disneyho postavičky. Následoval Fiat Campagnola , první skutečně sériově vyráběný italský terénní vůz, uvedený na trh v roce 1951, který se etabloval jak ve venkovských oblastech, tak i ve vojenských účelech a v extrémních expedicích, jako byl slavný nálet Alžír-Kapské Město-Alžír. S Fiatem 600 Multipla (1956) Giacosa vynalezl koncept minivanu: revolučního vozu z hlediska prostoru a všestrannosti, schopného přepravit šest osob na délce něco málo přes tři metry. Jeho uspořádání inspirovalo generace víceúčelových vozidel a zůstává symbolem italské vynalézavosti aplikované na každodenní mobilitu. A tak se dostáváme do roku 1957, kdy byl v Turíně představen legendární Fiat Nuova 500 , symbol poválečného znovuzrození Itálie a pravděpodobně nejikoničtější vůz, jaký kdy Dante Giacosa navrhl. Kompaktní, jednoduchý a důmyslný model 500 se vyráběl až do roku 1975 ve více než 3,8 milionu kusů v různých verzích. V Heritage Hub byl také vystaven jeho prostornější vývoj, 500 Giardiniera – vyráběný od roku 1960 – první italské městské kombi, které používaly rodiny, obchodníci a řemeslníci. V polovině 60. let se objevil Fiat 124 (1966) , který nabízel dokonalou kombinaci elegance a praktičnosti. V roce 1967 získal prestižní titul „Auto roku“ díky rovnováze dané jeho technickými inovacemi, jednoduchou konstrukcí a působivým výkonem. Jeho robustní a jednoduchá architektura ho předurčovala pro rozvíjející se trhy a náročné podmínky. Model se také vyráběl na základě licence v několika zemích, včetně Sovětského svazu, Španělska, Turecka a Indie. O tři roky později, rok 1969, byl klíčovým okamžikem, kdy přišly tři klíčové modely: Autobianchi A112 , agilní městský vůz vytvořený jako konkurenceschopný britskému Mini a sváděl tehdejší mládež; Fiat 130 , ambiciózní luxusní vlajková loď navržená s velkou technickou a stylistickou péčí, aby konkurovala německým značkám, a především Fiat 128., zvolený v roce 1970 „Autem roku“ a považován za jeden z nejrevolučnějších vozů v historii automobilového průmyslu: byl to první sériově vyráběný vůz s motorem napříč vpředu a pohonem předních kol, což je architektura, která se stala globálním standardem pro kompaktní vozy. Výstavu uzavírá Fiat 126 (1972) , moderní evoluce modelu 500, bezpečnější, pohodlnější a dostupnější. Stylově odvozený od koncepčního vozu „City Taxi“, který v roce 1968 navrhl Pio Manzù, byl posledním Fiatem s motorem vzadu a pohonem zadních kol, čímž uzavřel éru, která začala modelem Topolino. S více než 4,6 miliony vyrobených kusů do roku 2000 se Fiat 126 vyráběl také v Polsku, kde se stal národní ikonou. 70. výročí legendárního Fiatu 600Kromě oslav 120. výročí narození Danteho Giacosy si letos připomínáme také 70. výročí jednoho z jeho nejikoničtějších výtvorů – Fiatu 600, vozu, který byl koncipován s cílem motorizovat poválečnou Itálii a doplnil a nakonec překonal model 500 „Topolino“. Tento model představoval významný technický a ekonomický průlom díky volbě motoru vzadu a pohonu zadních kol. Nový motor Tipo 100 o objemu 633 cm3 a výkonu 21,5 koní se vyznačuje agilitou, nízkou hmotností a cenovou efektivitou. Karoserie je nosná, zavěšení kol nezávislé: celá konstrukce směřuje k efektivitě v každém detailu. Nechybí originální a kuriózní řešení, včetně světlometů, zpočátku na kapotě, které jsou pro zjednodušení výroby přesunuty do blatníků, zatímco dveře, otevíratelné vzadu, mají okna ve třech částech, z nichž jedna je vyrobena z plexiskla a lze ji otevřít pomocí deflektoru. Vpředu je prostor pro palivovou nádrž, rezervní pneumatiku a malý zavazadlový prostor. Kabinu, jednoduchou, ale chytrou, bylo možné sklopením zadní lavice přestavět na větší nákladový prostor. Vůz, představený na autosalonu v Ženevě v roce 1955, si okamžitě získal veřejnost svými moderními liniemi, čtyřmi sedadly, maximální rychlostí 95 km/h a dostupnou cenou. Model se neustále vyvíjí technicky i stylisticky, včetně ikonického modelu 600 Multipla z roku 1956, který je považován za předchůdce moderních víceúčelových vozidel. U modelu 600D z roku 1960 se objem motoru zvětšil na 767 cm3 a maximální rychlost na 110 km/h. Výroba pokračuje i po příchodu Fiatu 850 v roce 1964, přičemž oba vozy sdílejí několik součástí. Celkem se v Itálii i v zahraničí vyrobí přes 4,9 milionu kusů. Za zdůraznění stojí, že kvalita projektu „Tipo 100“ umožňuje motoru modelu 600 se v průběhu let neustále vyvíjet, zvyšovat jeho výkon a pohánět mnoho dalších modelů Fiat: od modelů 850 po 127, od prvního Autobianchi A112 Abarth 58 HP až po Pandu 45 a dokonce i Fiat Uno 45, kde štafetu předali motory FIRE, které převzaly vedení v polovině 80. let, ačkoli se používaly až do roku 2000. Nejen motor: také odpružení a podvozek modelu 600 prokáží svou hodnotu v legendárních závodních variantách vytvořených Abarthem, modelech 850 a 1000 TC, které se zapíší do historie motoristického sportu značky Scorpion na závodních tratích po celém světě. Pokud jde o Fiat 600, stojí za zmínku, že okouzlující světle modrý model první série z roku 1955, obvykle umístěný v turínském Centro Storico Fiat, se v roce 2025 zúčastnil závodu Mille Miglia. Řídil ho čistě ženský tým složený z Laury Confalonieri, zástupkyně šéfredaktora Ruoteclassiche, a Valentiny Menassi, novinářky a přispěvatelky Il Giornale. Historický vůz zvládl náročnou trasu s odolností a spolehlivostí a opět ztělesňoval jednoduchý, ale nezdolný duch typického italského městského vozu. Evokuje vzpomínky na mnoho soukromě vlastněných Fiatů 600, které s nadšením a omezenými prostředky...soutěžily v tzv. „nižších třídách“ závodu, což nám připomíná, že Mille Miglia nikdy nebyla jen závodem pro elitu, ale oblíbenou oslavou automobilové vášně. V neposlední řadě je také pozoruhodné připomenout, že se ročníku 1000 Miglia 2025 zúčastnily Abarth 600e a Fiat 600 Hybrid jako podpůrné vozy: první jmenovaný je nejvýkonnějším Abarthem všech dob s výkonem 280 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 5,85 sekundy, zatímco druhý jmenovaný je novým „rodinným vozem“ od FIATu, vybaveným hybridní technologií nové generace, která nabízí extrémně plynulý zážitek z jízdy, vynikající komfort na palubě a nízkou spotřebu paliva. Tímto způsobem byla symbolicky předána štafeta mezi historickými vozy 600, které závodily v 60. letech, a jejich současnými potomky, kteří hledí do budoucnosti s novým nadšením a odvážným odhodláním. Dante Giacosa: Mezi technickou přísností a humanistickou kulturouDante Giacosa se narodil v Římě v roce 1905 do rodiny původem z Piemontu, konkrétně z Neive v oblasti Cuneo. Po dokončení klasických studií, která mu dala celoživotní smysl pro rovnováhu a proporce, absolvoval v roce 1927 strojírenství na Polytechnické univerzitě v Turíně. Následující rok nastoupil do Fiatu jako konstruktér, čímž zahájil jednu z nejpozoruhodnějších kariér v historii italského automobilového průmyslu. Po dlouhém období vnitřního růstu byl v roce 1946 jmenován ředitelem technických kanceláří pro automobily, v této roli povede vývoj všech hlavních poválečných modelů Fiatu. Jeho prvním velkým úspěchem je model 500 „Topolino“ (1936), po druhé světové válce následovaly modely 1400, 1900 a Campagnola. S modelem 600 v roce 1955 zavádí uspořádání motoru vzadu a s modelem Multipla dláždí cestu kompaktním a všestranným vozidlům. Rok 1957 je rokem zasvěcení vozu Nuova 500, mistrovského díla vynalézavosti a funkčnosti, symbolu masové motorizace v Itálii a vítěze prestižní ceny Compasso d'Oro v roce 1959. V následujících letech navrhuje ikonické modely, jako například 1800, 1300-1500, 124 (Auto roku 1967), 128 (Auto roku 1970, první model Fiatu s pohonem předních kol) a 127 (Auto roku 1972). Spolupracuje s Autobianchi na revolučním modelu Primula, prvním italském voze s pohonem předních kol a motorem uloženým napříč. Souběžně s prací ve Fiatu téměř dvacet let vyučuje na Polytechnice v Turíně, publikuje základní texty, jako například „Motori Endotermici“, registruje 62 patentů a zastává významné pozice v prestižních mezinárodních inženýrských asociacích. Jeho osobnost spojuje inženýrskou vizi, estetický smysl a humanistickou kulturu. V roce 1970, krátce poté, co byl jmenován poradcem prezidentského úřadu, opouští Fiat a věnuje se memoárové činnosti. V knize „I miei 40 anni di progettazione alla Fiat“ popisuje metodu a vášeň, které řídily celý jeho profesní život. Zemřel v Turíně v roce 1996 ve věku 91 let. Jeho učení, které je dodnes velmi aktuální, je založeno na rovnováze mezi intuicí, jednoduchostí a designovou precizností. „Designování“ – napsal jednou – znamená také vyhodnocovat obtíže, identifikovat základní problémy a řešit je co nejjednodušším a nejúplnějším způsobem. Odkaz, který nadále inspiruje generace inženýrů, designérů a inovátorů. Sledujte nás na sociálních sítích :
Pro více informací kontaktujte prosím:Tým Stellantis Heritage  
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. www.stellantisheritage.com
Last edit: 22. srp 2025 13:23 by Milan z Ov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.